Și ultima versiune a taxei de primă înmatriculare (timbru de mediu denumită) a luat calea celorlalte, așa cum era de așteptat, fiind declarată ilegală de către UE. Prin urmare guvernanții au anulat-o, fără a o înlocui (deocamdată) cu alta. Ieri am auzit însă că se clocește ceva, ca să mai stăvilească puhoiul de mașini vechi care a năpădit centrele de înmatriculare de la începutul anului. De data asta ceva foarte „occidental” așa, cu stickere, acces restricționat sau pe bani în orașe...
Și din nou se pare că se evită soluția cea mai justă și evidentă, o taxă de poluare din două componente:
1) Impozitul anual pentru deținerea automobilului, care să fie diferențiat și după norma de poluare, nu doar după capacitatea cilindrică.
2) Taxa inclusă în prețul combustibilului (era până de curând, de fapt, o taxă de drum, nu știu dacă mai este) - deoarece cantitatea de gaze cu efect de seră emisă de un motor este inevitabil direct proporțională cu cantitatea de combustibil consumată! Indiferent de norma Euro. Norma Euro contează doar pentru cantitatea de monoxizi și microparticule, care sunt dăunătoare pentru sănătatea oamenilor dar nu au o contribuție importantă la efectul de seră, așa că ele sunt justificarea diferențierii de taxă de la punctul 1). O taxă de 10 bani/litru ar fi suficientă pentru a aduce la buget mai mulți bani decât taxele de primă înmatriculare, și dacă acești bani ar fi într-adevăr folosiți pentru mediu ar fi excelent.
Și gata, se rezolvă problema cât se poate de echitabil. Într-adevăr, în orașele mari ar putea fi restricționat traficul auto în anumite zone și între anumite ore - dar doar după ce s-ar realiza un sistem de transport în comun bun! Nu cum e în București acum... Iar restricția doar pe baza normei Euro este cam deficitară - un motor de 1 litru Euro3 fiind din multe puncte de vedere mai puțin poluant decât un Euro4 sau chiar Euro5 de 3-4 litri!
Părerea mea e că nu suntem încă acolo! Luând cazul Bucureștiului: nu există șosea (ar trebui autostradă!) de centură decentă, transportul în comun este execrabil, nu există stații de interschimb cu parcări și mijloace de transport în comun, starea drumurilor este jalnică. De ce am plăti o taxă în plus pentru a ne face praf neuronii circulând prin oraș?! Când pentru a traversa Bucureștiul dintr-o parte în alta e inevitabil să treci prin centru... Când primăria n-a fost în stare în 30 de ani să construiască niște șosele în plus acolo unde era câmp (vezi Alexandriei - Ghencea - Militari) sau o pasarelă la ieșirea pe centură spre Domnești. Mai sunt multe lucruri de rezolvat (între care o reducere drastică a furtișagurilor!) până la a introduce o taxă pentru mersul cu mașina prin București!
Și din nou se pare că se evită soluția cea mai justă și evidentă, o taxă de poluare din două componente:
1) Impozitul anual pentru deținerea automobilului, care să fie diferențiat și după norma de poluare, nu doar după capacitatea cilindrică.
2) Taxa inclusă în prețul combustibilului (era până de curând, de fapt, o taxă de drum, nu știu dacă mai este) - deoarece cantitatea de gaze cu efect de seră emisă de un motor este inevitabil direct proporțională cu cantitatea de combustibil consumată! Indiferent de norma Euro. Norma Euro contează doar pentru cantitatea de monoxizi și microparticule, care sunt dăunătoare pentru sănătatea oamenilor dar nu au o contribuție importantă la efectul de seră, așa că ele sunt justificarea diferențierii de taxă de la punctul 1). O taxă de 10 bani/litru ar fi suficientă pentru a aduce la buget mai mulți bani decât taxele de primă înmatriculare, și dacă acești bani ar fi într-adevăr folosiți pentru mediu ar fi excelent.
Și gata, se rezolvă problema cât se poate de echitabil. Într-adevăr, în orașele mari ar putea fi restricționat traficul auto în anumite zone și între anumite ore - dar doar după ce s-ar realiza un sistem de transport în comun bun! Nu cum e în București acum... Iar restricția doar pe baza normei Euro este cam deficitară - un motor de 1 litru Euro3 fiind din multe puncte de vedere mai puțin poluant decât un Euro4 sau chiar Euro5 de 3-4 litri!
Părerea mea e că nu suntem încă acolo! Luând cazul Bucureștiului: nu există șosea (ar trebui autostradă!) de centură decentă, transportul în comun este execrabil, nu există stații de interschimb cu parcări și mijloace de transport în comun, starea drumurilor este jalnică. De ce am plăti o taxă în plus pentru a ne face praf neuronii circulând prin oraș?! Când pentru a traversa Bucureștiul dintr-o parte în alta e inevitabil să treci prin centru... Când primăria n-a fost în stare în 30 de ani să construiască niște șosele în plus acolo unde era câmp (vezi Alexandriei - Ghencea - Militari) sau o pasarelă la ieșirea pe centură spre Domnești. Mai sunt multe lucruri de rezolvat (între care o reducere drastică a furtișagurilor!) până la a introduce o taxă pentru mersul cu mașina prin București!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu