marți, 14 aprilie 2009

Bechtel

O autostradă de 415km, în mare parte în zonă de podiş. Proiect, evaluare, contract de construcţie în 2003 de 2.4 miliarde euro, cu firma americană Bechtel (cine are ochi de văzut, ştie şi că acest contract a fost semnat cu puţin înainte de intrarea României în NATO). Contract negociat şi semnat în doar 15 zile (2 weekenduri incluse), reprezentant al statului un avocat fără experienţă care a primit 5 milioane de euro iar acum lucrează pentru Bechtel.

Dubios? Bineînţeles. Între timp, la peste 5 ani de la semnarea contractului (şi cu doar 3 înainte de termenul de predare a lucrărilor), preţul autostrăzii a crescut la 7 miliarde de euro. Din cauza a peste 1000 (!) de modificări ale traseului şi soluţiilor tehnice efectuate de Bechtel, uneori chiar fără a cere acordul CNADNR (Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România). De ce? Ori pentru că proiectul fusese prost făcut iniţial (motiv suficient pentru rezilierea contractului), ori pentru că au fost făcute modificări doar cu scopul creşterii cheltuielilor (din nou motiv de reziliere). Să adăugăm uzura infrastructurii rutiere adiacente pe care Bechtel a făcut transport de materiale în loc să construiască rutele tehnice prevăzute în contract şi întârzierile enorme (Statul deja a plătit pâna acum 1 milard de euro).

Aşadar: avem vreo 60-70 km de autostradă în diferite stadii de execuţie. După ce am plătit 1 miliard de euro şi după 5 ani de lucrări. Din 415km, la doar 3 ani de termenul final de predare.

Iar Berceanu vine şi ne vinde gogoaşa că „e imposibil” să fie reziliat contractul cu Bechtel, că ar însemna întârzieri şi cheltuieli şi mai mari. Bine, domnilor, suntem un stat bogat, mai aşteptăm 5-10 ani până când Bechtel va finaliza (poate) lucrările, la un preţ de 10-15 miliarde euro (doar nu vă aşteptaţi să rămână la 7 preţul şi să se termine lucrările în 2012!). Vom avea astfel o autostradă care trece printr-un teren aproape de ideal (plat), la un preţ de 25-30 milioane euro kilometrul, ca şi cum ar trece prin teren muntos şi ar fi format 50-60% din tuneluri şi viaducte...

Aici sunt banii (şi voturile) dumneavoastră!

Niciun comentariu: