luni, 8 octombrie 2007

Taxa redivivus

Să mai revenim un pic la taxa pentru prima înmatriculare a autoturismului. Unii poate ar zice că e neimportantă şi lipsită de interes pentru majoritatea populaţiei, eu cred însă că este extrem de ilustrativă pentru „munca depusă” de guvernarea ultimilor ani.

Se poate citi într-un post din aprilie cum a fost cu taxa, la început. Uniunea Europeană a avut obiecţii în 2 privinţe fundamentale: discriminarea făcută de taxă între maşinile deja înmatriculate în România şi cele înmatriculate în celelalte ţări UE, şi nivelul taxei care depăşeşte valoarea reziduală a maşinii.

Guvernul s-a prezentat, după câteva luni de intensă gândire, cu o variantă cel puţin comică, şi cel mult tragică. O revizuire de formă, doar o scădere a valorii taxei pentru anumite categorii de maşini – cele relativ noi şi cele foarte vechi. Pentru maşinile Euro I şi II taxa a rămas la fel. Miniştrii români nu au fost nici măcar capabili să arate o formulă de calcul, s-au dus cu tabele şi exemple ca să fraierească lumea...

Comisia europeană nu s-a arătat mulţumită de această revizuire, dar de câteva luni nu se mai aude nimic despre asta... Guvernul pare hotărât să aplice modificările de la 1 ianuarie 2008, chiar dacă UE le consideră insuficiente.

În urma revzuirii, a rămas neatinsă discriminarea între maşinile înmatriculate în România şi cele din UE, la care se referea obiecţia principală a Comisiei. Cât despre valoarea taxei, cei 3-4000 euro care trebuie plătiţi pentru o maşină cu Euro II, din 1996-99, depăşesc cu mult valoarea medie de piaţă a acesteia pe piaţa din Vest – doar maşini din categoria superioară, gen Audi A6 sau Mercedes, au valori mai mari. În România preţurile la aceste second-handuri convenabile (mai ecologice şi mult mai fiabile decât vechile Dacii) sunt de aproximativ două-trei ori mai mari decât în Vest, tocmai datorită taxelor. În Vest o astfel de maşină costă 1000-2000 euro, în stare perfectă de funcţionare, şi ar fi alternativa perfectă la Daciile noastre vechi de 20-30 de ani, dacă ni s-ar permite să le importăm.

Dar nu, Tăriceanu vrea să ne vândă Citroen-uri noi.

Niciun comentariu: