joi, 19 februarie 2009

Taxa de protecţie auto? Da, tot ea...

Iată că taxa auto ajunge iar printre ştirile zilei. Încă o dezamăgire de la „marele” Boc. După ce era deja mare şi ilogică (vezi articolul din 10 februarie) în varianta „iulie 2008”, la care oricum se ajunsese după multe bâlbâieli şi ameninţări din partea Uniunii Europene, a fost triplată în mod absolut hoţesc pe picior de plecare de Tăriceanu – importatorul de maşini.

Chestia de bun-simţ care ar fi trebuit făcută imediat după instalarea noului guvern şi în care mulţi sperau, era anularea triplării taxei. După care puteau discuta forma unei noi legi, cu o modalitate de impozitare mai adecvată (tip taxă anuală). Şi nu s-a întâmplat nimic. După două luni de efort intelectual intens, după ce UE a avertizat din nou România că taxa în forma actuală contravine legislaţiei europene, după declaraţii ambigue ale membrilor guvernului, ieri s-a anunţat în mod triumfal rezultatul:

Taxa va scădea cu o treime, faţă de nivelul actual, adică cel triplat! Deci, va fi dublă faţă de varianta iulie 2008, care aşa cum am spus, era oricum exagerată. De ce ar trebui un om care vrea să-şi înlocuiască o Dacie non-euro cu o maşină bună, Euro 2, să plătească o taxă de 2-3000 euro care uneori e mai mare decât preţul de achiziţie al maşinii? De ce îşi închipuie politicienii noştri că cei care şi-ar putea permite o maşină second-hand de 2000 euro din vest şi-ar putea permite şi un Logan de 10000? Asta ca să nu intrăm în discuţii polemice despre calitate, care după părerea foarte multor oameni este net superioară la un VW de 10-12 ani vechime, faţă de un Logan nou...

În plus, tratăm UE în continuare ca şi până acum, cu nesimţire. Încercăm o abureală ieftină, cu tot felul de găinării, o negociere de talcioc. Repet, obiecţiile UE în privinţa taxei erau de fond, nu numai de cuantum...

O justificare pentru mişcarea Guvernului în privinţa taxei nu există. Nu protejează industria auto românească pentru că taxa afectează o altă categorie socială decât potenţialii cumpărători de maşini noi, nu protejează mediul pentru că şi un Euro 4 produce tot atâta dioxid de carbon cât un Euro 2, nu protejează sănătatea populaţiei pentru că multe maşini care rulează acum sunt non-euro, ia în bătaie de joc opinia UE (Uniune în care oricum am intrat, aşa cum ziceau nemţii, „cu decenii înainte de a fi pregătiţi”)... Singurii avantajaţi de această taxă nesimţită ca şi clasa noastră politică sunt câţiva politicieni. Politicieni care iau comisioane grase pentru a „produce” astfel de legi tâmpite, de la nişte importatori de maşini la fel de înguşti, care nu-şi dau seama că taxa nu le va salva afacerile.

Niciun comentariu: